Administratie

 

Het is nog steeds mogelijk om een schoenendoos met rekeningen aan het eind van het kwartaal in te leveren als u daar de voorkeur aan geeft. Maar aan digitale verwerking zitten veel voordelen en waar mogelijk maakt Solvas hier gebruik van.

Voor het verwerken van de administratie zijn afhankelijk van uw wensen en budget verschillende opties:

 

Zelf boekhouden

 

Het verwerken van facturen wordt door veel kleinere ondernemingen zelf gedaan. U kunt zelf een boekhoudpakket kiezen en de gegevens aanleveren of ons mee laten kijken voordat de aangifte inkomstenbelasting wordt gedaan. 

In principe kan elk pakket door u worden gebruikt. Wel is het voor wat uitgebreidere boekhoudingen efficiënter om de gegevens te kunnen exporteren in een digitaal bestand.

 

Online samenwerken

 

Heeft u een uitgebreidere administratie en wilt u liever zelf  de gegevens invoeren maar de gegevens periodiek laten nakijken, bijvoorbeeld voordat de btw aangifte wordt gedaan? Dan is  online samenwerken een goede optie. De verwerking van facturen en bankafschriften wordt in dat geval door uzelf gedaan. Het aanleveren van de administratie wordt in dit pakket zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Met een  app op de telefoon kan van alle bonnen een foto worden gemaakt en facturen kunnen per e-mail worden doorgestuurd zodat deze rechtstreeks in het boekhoudpakket worden ontvangen. Ook kunnen de bankgegevens automatisch worden gekoppeld aan  het boekhoudprogramma. Zo kunt u met een minimum aan tijdsbesteding de gegevens aanleveren zonder dat u ooit langs hoeft te komen. 

 

Administratie uitbesteden

 

De  administratie wordt in geval van volledige uitbesteding verwerkt in het programma Snelstart waarin gebruik wordt gemaakt van de meest recente technologie zoals UBL facturering en automatische factuurherkenning. Net als bij online samenwerken zal dit vooral op langere termijn kostenbesparingen opleveren.

 

Kleine  ondernemersregeling (KOR)

 

Sinds 1 januari 2020 is de vernieuwde kleine ondernemersregeling door de overheid ingevoerd om ondernemers met een omzet van minder dan €20.000 meer te ontzien.

 

De regeling houdt in dat u in dat geval geen btw meer mag vragen aan uw klanten, maar ook niet mag terugvragen. Aangiften btw hoeven daardoor niet meer te worden gedaan, op enkele uitzonderingen na. 

Wel moet er een administratie worden bijgehouden en moeten omzet en kosten worden meegenomen in uw aangifte inkomstenbelasting.

 

Voor ondernemers die in deze categorie vallen kan  de aangifte inkomstenbelasting  worden gedaan waar met deze regeling rekening wordt gehouden. U heeft dan niet alleen uw inkomstenbelasting geregeld maar ook de aangifte van uw bedrijf, tegen een veel goedkoper tarief dan dat gebruikelijk is omdat de administratie een stuk eenvoudiger geworden is om bij te houden. 

Software

 

Wij werken met diverse software programma¹s zodat we samen kunnen beslissen welk pakket het beste bij u past.

 

ZZP'ers en starters

 

Een beginnend ondernemer heeft een lawine aan zaken die op hem afkomen en beschikt vaak een beperkt budget. In deze beginperiode is het verstandig om de belangrijkste administratieve zaken goed te regelen en advies te vragen over fiscale zaken die in uw geval relevant zijn, zoals reiskosten, btw regels, de voorwaarden voor de kleine ondernemersregeling en startersaftrek. Veel van de benodigde informatie is te vinden op de website van de belastingdienst. Daarnaast zijn er veel nieuwsbrieven en websites die goede tips voor starters hebben. Loopt u desondanks vast of zijn de vragen complex, neem dan vrijblijvend contact op om te bekijken wat we voor u kunnen betekenen.