Administratie
Met de introductie van facturen in pdf formaat, UBL bestanden en Peppol is het gebruik van papieren facturen vrijwel geheel verdwenen. Een zo groot mogelijk gebruik van digitale middelen is inmiddels dan ook de meest efficiënte manier van een administratie voeren.
Voor het verwerken van de administratie zijn afhankelijk van uw wensen en budget verschillende opties:
Zelf boekhouden
U kunt zelf een boekhoudpakket kiezen en de gegevens aanleveren voordat de belastingaangiften worden gedaan. In principe kan elk pakket door u worden gebruikt.
Online samenwerken
Heeft u een uitgebreidere administratie en wilt u liever zelf de gegevens invoeren maar de gegevens periodiek laten nakijken, bijvoorbeeld voordat de btw aangifte wordt gedaan? Dan is online samenwerken een goede optie. Met een online boekhoudpakket waarin toegang kan worden verleend aan een boekhouder of accountant kan de invoer worden gecontroleerd en aangepast. Ook in dit geval kunt u meestal kiezen voor een eigen pakket naar keuze. De verwerking van facturen en bankafschriften wordt in dat geval door uzelf gedaan.
Administratie uitbesteden
De administratie wordt in geval van volledige uitbesteding verwerkt in het door ons gebruikte boekhoudprogramma Snelstart.
Kleine ondernemersregeling (KOR)
Sinds 1 januari 2020 is de vernieuwde kleine ondernemersregeling door de overheid ingevoerd om ondernemers met een omzet van minder dan €20.000 meer te ontzien.
De regeling houdt in dat u in dat geval geen btw meer mag vragen aan uw klanten, maar ook niet mag terugvragen. Aangiften btw hoeven daardoor niet meer te worden gedaan, op enkele uitzonderingen na.
Wel moet er een administratie worden bijgehouden en moeten omzet en kosten worden meegenomen in uw aangifte inkomstenbelasting.
Voor ondernemers die in deze categorie vallen kan de aangifte inkomstenbelasting worden gedaan waar met deze regeling rekening wordt gehouden. U heeft dan niet alleen uw inkomstenbelasting geregeld maar ook de aangifte van uw bedrijf, tegen een veel goedkoper tarief dan dat gebruikelijk is omdat de administratie een stuk eenvoudiger geworden is om bij te houden.
Software
Wij werken met diverse software programma's zodat we kunnen beslissen welk pakket het beste bij u past. Heeft u de voorkeur voor een ander pakket dan is dat in de meeste gevallen ook een mogelijkheid.
ZZP'ers en starters
Een beginnend ondernemer heeft een lawine aan zaken die op hem afkomen en beschikt vaak een beperkt budget. In deze beginperiode is het verstandig om de belangrijkste administratieve zaken goed te regelen en advies te vragen over fiscale zaken die in uw geval relevant zijn, zoals reiskosten, btw regels, de voorwaarden voor de kleine ondernemersregeling en startersaftrek. Veel van de benodigde informatie is te vinden op de website van de belastingdienst. Daarnaast zijn er veel nieuwsbrieven en websites die goede tips voor starters hebben. Loopt u desondanks vast of zijn de vragen complex, neem dan vrijblijvend contact op om te bekijken wat de beste opties zijn.