Voor veel startende ondernemers zijn de kosten voor het uitbesteden van het voeren van de administratie hoog. Er kan behoorlijk op worden bezuinigd door een groot deel van de administratie zelf te verzorgen. De facturen aan klanten worden immers toch al door u zelf opgemaakt en verstuurd en de invoer van facturen van leveranciers is niet altijd even ingewikkeld.

 

Wat zijn de mogelijkheden?

Voor kleine ondernemers met een beperkte omzet of slechts enkele te verwerken facturen is het vaak mogelijk om de administratie op papier bij te houden in dossiermappen. Wel dient er altijd een overzicht te worden gemaakt waaruit de winst of verlies van dat jaar kan worden afgeleid. Dit overzicht is tevens nodig om de btw aangiften te kunnen doen. Maakt u gebruik van de kleine ondernemersregeling, dan krijgt u vrijstelling voor het doen van deze btw aangiften.

 

Is de administratie wat omvangrijker, dan zijn dossiermappen en een overzicht in Excel al snel niet meer afdoende. De verwerking van deelbetalingen, buitenlandse btw en wijzigingen in formules in het werkblad zullen vaak tot fouten in het overzicht leiden. Er zal dan tijd en geld moeten worden geïnvesteerd in een boekhoudprogramma. Er zijn programma's gebaseerd op spreadsheets of Excel die gebruikersvriendelijk zijn en minder dan 100 euro kosten. Daarmee kunnen in ieder geval alle facturen en bankafschriften handmatig in worden verwerkt. Heeft u te maken met zaken als een bedrijfsauto, afschrijvingen en voorraadbeheer dan is het verstandig om iemand met kennis van zaken uw belastingaangifte te laten doen zodat deze zaken fiscaal worden verwerkt.

 

Online boekhouden

Heeft de onderneming een wat grotere omvang gekregen, dan is het verstandig om de boekhouding te voeren in een online boekhoudpakket óf volledig uit te besteden. Er is dan sprake van jaarlijkse kosten die hoger zullen zijn dan bij de aanschaf van een eenvoudig spreadsheet programma. Door het gebruik van een pakket via de samenwerking met een boekhouder of accountant zullen deze kosten lager uitvallen. Solvas maakt gebruik van het programma Snelstart, maar ook andere boekhoudpakketten kunnen een optie zijn.

 

De belangrijke voordelen van online boekhouden zijn:

-automatische koppeling met uw bankrekening.

-automatische matching van betalingen en facturen

- de winst en verliesrekening op basis van facturering wordt vanzelf aangemaakt

-aanleveren van facturen direct in het boekhoudpakket door een gekoppeld e-mail adres

- verwerking van digitale facturen in pdf en ubl formaat

 

Welke keuze de beste is zal afhangen van uw eigen situatie. Heeft u tijd en energie over om zelf uw administratie bij te houden dan is dit met enige boekhoudkennis goed te doen. Gaan de zaken goed en komt u tijd tekort of wordt de verwerking te complex, dan kan volledige uitbesteding een optie zijn. Via een online dashboard kunt u altijd inzicht houden in de stand van zaken.